Interessant:

Meer dan helft Nederlanders bezit tablet

nieuws 13 december 2013 om 13:53

Het aantal smartphones en tablets in Nederland blijft stijgen. Voor het eerst zijn er met 8,5 miljoen meer mensen die een smartphone bezitten (67%) dan een PC (65%). Meer dan de helft van de Nederlanders (53%) is in het bezit van een tablet.

Dit blijkt uit de resultaten van het onderzoek 'GfK Trends in Digitale Media' van GfK. Dit onderzoek verschaft inzicht in het bezit en gebruik van mobiele apparaten en digitale media.  Facebook blijft het grootste social media kanaal en groeit nog steeds, Het aantal Nederlanders met een Twitter account blijft met 27% stabiel maar het actieve gebruik daalt fors; het gemiddeld aantal twitterberichten per week is in een jaar tijd gehalveerd. Instagram is vooral in opkomst bij de jongeren; een derde van de groep 13-17 jarigen heeft hier een account.

Het aantal smartphonebezitters stijgt in een jaar tijd van ruim 7 miljoen naar 8,5 miljoen. De groei van het aantal smartphonebezitters zorgt ervoor dat er voor het eerst meer mensen zijn die een smartphone bezitten (67%) dan een PC/desktop (65%). Vorig jaar waren er nog ruim 1 miljoen pc's meer (67%) dan smartphones (58%). Opvallend is dat 20% van de smartphonebezitters aangeeft helemaal niet met het toestel te bellen maar het voornamelijk te gebruiken voor chatten als WhatsApp (67%), mailen (72%) en surfen (78%).

Facebook blijft met ruim 9 miljoen Nederlanders die een account hebben het grootste social media kanaal en groeit nog steeds (van 66% dec. 2012 naar 72% in dec. 2013). Het gemiddeld aantal bezoeken gaat in een jaar tijd van 20 naar 24 per week. Het aantal Nederlanders met een Twitter account blijft met 27% stabiel maar het actieve gebruik daalt fors. Het aantal bezoeken gaat van gemiddeld 22 per week (dec. 2012) naar 13 per week (dec. 2013). Het aantal Twitter berichten is in deze periode gehalveerd van gemiddeld ruim 8 posts per week naar 3,5. Een kleine 10% heeft inmiddels een Instagram account. De jongeren (13-17 jaar) zijn hier het meest actief; een derde van hen gebruikt inmiddels Instagram.

Bijna een derde van de Nederlanders gebruikt één of meerdere betaalde video on demand diensten zoals Netflix, Videoland of UPC on demand. 1 op de 10 Nederlanders geeft aan de afgelopen maand gebruik te hebben gemaakt van een streamingsabonnement voor muziek zoals Spotify en Deezer. Niet verrassend is dat jongeren relatief meer gebruik van deze diensten maken. 20% van de jongeren (13-17 jaar) geeft aan de afgelopen maand muziek on demand te hebben geluisterd.

Het onderzoek 'GfK Trends in digitale media' is uitgevoerd door GfK in samenwerking met Cebuco, PMA, Spot, RAB en KVB. De steekproef uit het consumentenpanel bestaat uit 1008 Nederlanders van 13 jaar of ouder die gebruik maken van internet en is representatief voor 12.800.000 internetters. Het onderzoek wordt twee keer per jaar uitgevoerd.

ANP Pers Support