KPN introduceert als eerste SMS zoekmachine
KPN introduceert als eerste in Nederland een zoekmachine voor SMS informatiediensten op alle KPN internet-sites. Naast een omschrijving van de dienst wordt aangegeven hoe klanten zich hiervoor aan- of af kunnen melden.
De online toepassing is zeer eenvoudig in gebruik en biedt verschillende mogelijkheden om diensten en dienstenaanbieders op te zoeken. Klanten kunnen individuele diensten opzoeken aan de hand van een dienstnaam of een verkorte kiescode, zoeken op trefwoord naar een bepaalde dienstenrubriek (bijvoorbeeld 'weer') of een overzicht krijgen van alle diensten en aanbieders.
Per dienst is gedetailleerde informatie te zien, zoals een omschrijving, een opgave van het te verwachten aantal berichten, een vermelding van de kosten per ontvangen bericht en bereikbaarheidsgegevens van de dienstenaanbieder. Daarnaast wordt de procedure voor het aan- en afmelden voor de dienst duidelijk aangegeven.
SMS is een relatief jong medium voor diensten voor informatie en vermaak. Deze diensten voorzien blijkens de toenemende populariteit in een duidelijke klantbehoefte. Klanten vinden echter dat de mogelijkheden en voorwaarden voor het gebruik en het afmelden van SMS abonnementsdiensten onvoldoende duidelijk zijn.
De mobiele operators en SMS dienstenaanbieders hebben daarom een gedragscode voor SMS abonnementsdiensten geformuleerd, in overleg met Stichting de Ombudsman, de Consumentenbond, OPTA en stichting Telecom Nederland (sTN). Deze gedragscode is vanaf 1 augustus in werking.