Metallica neemt totaal ander standpunt in over MP3
De band Metallica was de belichaming van de anti-MP3 campagne. Zij waren de eerste band die Napster aanklaagden en Napster daarmee ten val brachten. Maar de band is heel anders over MP3 gaan denken en zet ze in als promotie.
Bij het uitbrengen van hun nieuwe album, "St. Anger" afgelopen woensdag, werd duidelijk dat Metallica MP3's gebruikte voor de reclamecampagne van het nieuwe album.
Metallica heeft bewezen niet meer bang te zijn voor de mogelijkheden van internet en MP3. In plaats van file-sharing te bekritiseren heeft Metallica de CD prijs verlaagd, er een gratis bonus DVD bijgevoegd en een special password dat toegang verschaft tot speciale Metallica content op het internet.
Om te voorkomen dat er illegale kopieën van "St. Anger" op het internet zouden circuleren is de releasedatum enkele dagen vervroegd.
Ook komt er een internetsite die volstaat met Metallica muziek. Op MetallicaVault.com staat nu al in totaal zeven uur aan Metallica materiaal, in de toekomst moeten dit honderden uren worden. Metallica zelf is nauw betrokken geweest bij het opzetten van de site.
Het is verbazend hoe bepaalde standpunten kunnen omslaan. Metallica die MP3's omarmt als promotiemiddel en tegelijkertijd het succes van betaalde legale KaZaA varianten, als Apple iTunes en het Spaanse Puretunes.