Voicemail blijkt melkkoe
Uit een onderzoek van GSMHelpdesk.nl volgt dat bellers gemiddeld 36 euro per jaar kwijt zijn aan het al dan niet inspreken van voicemails. Voicemaildiensten blijken hiermee een ware goudmijn voor operators.
GSMHelpdesk ondervroeg meer dan 1.600 bezoekers naar hun voicemailervaringen. De respondenten krijgen gemiddeld 4,6 keer per week een voicemail aan de telefoon. Ruim 75% van de respondenten spreekt de voicemail vervolgens niet in en hangt binnen enkele seconden weer op. Omdat de belduur naar boven wordt afgerond betaal je wel voor een volledige minuut gesprekstijd. Uitgaande van een gemiddelde minuutprijs van 0,15 euro komt dit neer op 35,88 euro per jaar.
Voicemail staat standaard aan bij nieuwe post- en prepaid aansluitingen. Slechts 10,8% van de respondenten in het onderzoek van GSMHelpdesk neemt de moeite om de voicemail daadwerkelijk uit te schakelen.
GSMHelpdesk is met name kritisch over KPN: "KPN moet gezien worden als de provider die voicemailsystemen het meeste uitmelkt. Begin oktober paste KPN haar voicemail systemen aan zodat bellers - ongeacht of de voicemail wel of niet ingeschakeld is - altijd een boodschap te horen krijgen op het moment dat er geen verbinding met een bepaalde klant gelegd kan worden. De boodschap die ten gehore gebracht wordt, activeert de verbinding, waardoor bij de meeste providers meteen een volledige minuut in rekening gebracht wordt. Om de kans op extra omzet te vergroten brengt KPN de melding nu zelfs al ten gehore op het moment dat de KPN klant de telefoon niet binnen 30 seconden opneemt. Voorheen was het mogelijk een KPN telefoon anderhalve minuut 'over te laten gaan' en was de 'niet bereikbaar' boodschap gratis."
» Lees het volledige onderzoek