Eindelijk einde aan ongewenste spam-SMSjes
Binnenkort wordt het een stuk gemakkelijker om je af te melden bij sms diensten. Vandaag hebben telecomproviders, de Consumenten-bond, de OPTA en sms aanbieders hun handtekening gezet onder een sms gedragscode.
Door de wildgroei aan sms aanbieders kwamen er steeds meer klachten over de sms diensten. Vooral het stopzetten van de dienst leverde veel problemen op.
In de gedragscode staat onder andere dat sms aanbieders alle informatie over de kosten en de wijze van stopzetting van de dienst op hun website moeten zetten.
Het opzeggen van een dienst zal een stuk gemakkelijker worden, het sms'en van het woord "uit" of "off" moet de dienst voorgoed stopzetten. Door het sms'en van het woord "help", krijgen consumenten informatie over de dienst op hun mobieltje.
De Consumentenbond is 'genuanceerd' tevreden met de gedragscode, zo gaat de help functie o,70 euro kosten, de Consumentenbond had die liever gratis gezien. Maar wat hen het meeste zorgen baart is dat het lastig zal worden de gedragscode te handhaven in de praktijk. Daarom pleit de Bond ervoor dat de OPTA meer wettelijke bevoegdheden hiertoe krijgt.