Nationale Retourweken voor mobieltjes van start
In Nederland liggen zo'n 15 tot 25 miljoen oude mobieltjes in de kast; in januari start daarom de actie Nationale Retourweken om zoveel mogelijk oude mobieltjes terug te halen.
Jaarlijks worden er in Nederland zo'n 6 miljoen mobiele telefoons verkocht waarvan er naar schatting maar zo'n 400.000 retour komen via allerlei acties. Dit betekent dus dat er nog zo'n 15 tot 25 miljoen oude telefoontjes, voorzien van schaarse grondstoffen, ongebruikt in keukenlaatjes liggen. Daarom start in januari, op initiatief van telecomtijdschrift Connexie, een actie waarbij de telecombranche zoveel mogelijk oude mobieltjes terug gaat halen: de Nationale Retourweken.
De telecomsector realiseert zich dat een gebruikt toestel makkelijk een tweede of derde leven kan krijgen. Bovendien zitten er in oude mobieltjes grondstoffen die steeds schaarser worden. Deze kunnen eenvoudig uit afgeschreven mobieltjes gehaald worden en ook andere onderdelen kunnen hergebruikt worden. Daarom is het nuttig dat de telecombranche met deze actie zoveel mogelijk oude en ongebruikte mobiele telefoons terug gaat halen.
Alle grote partijen in de Nederlandse telecomsector, zowel operators als KPN en T-Mobile en retailketens als BelCompany, The Phone House en Telecombinatie, zullen gezamenlijk optrekken in de Nationale Retourweken. Van 16 januari tot en met 15 februari 2010 zal de telecomsector zich gezamenlijk inspannen om zoveel mogelijk oude mobiele telefoons in te zamelen. Het bijzondere van de Nationale Retourweken is dat elke operator en elke retailer zijn eigen propositie heeft. Er is dus geen gezamenlijke aanbieding maar iedereen doet het op zijn eigen manier, alleen onder de gezamenlijke vlag van de Nationale Retourwerken.
De start van de Nationale Retourweken is op zaterdag 16 januari 2010.