OPTA legt KPN en T-Mobile boetes op
De OPTA heeft KPN en T-Mobile boetes opgelegd van respectievelijk 60.000 en 30.000 euro voor onduidelijke tariefmeldingen aan hun mobiele prepaidklanten.
Beide telecombedrijven meldden voorafgaand aan een oproep naar een betaald informatienummer dat er naast het minuuttarief ook kosten voor het gebruik van een mobiele telefoon in rekening worden gebracht.
Beide bedrijven brachten voor prepaidklanten echter altijd een vast minuuttarief in rekening (KPN 1,30 euro en T-Mobile 1,10 euro) ongeacht welk informatienummer de consument belde. Dit is onduidelijk voor de consument. Als een telecombedrijf een vast tarief factureert, dan moet hij dit concrete tarief ook melden. Dan is het duidelijk voor de consument wat hij exact betaalt voor elke minuut dat hij belt met zo'n nummer.
OPTA beboet beide telecombedrijven omdat ze consumenten met hun tariefmelding op het verkeerde been hebben gezet. Daarnaast hebben andere mobiele bedrijven wél tijdig hun tariefmelding en/of facturatie aangepast. KPN was langer in overtreding dan T-Mobile. Daarom heeft KPN een boete van 60.000 euro en T-Mobile van 30.000 euro opgelegd gekregen.
Sinds 1 oktober 2008 geldt dat het duidelijk moet zijn voor de consument uit de tariefmelding wat hij betaalt voor het gebruik van een mobiele telefoon voor het bellen naar informatienummers.
portablegear.nl