iPhone 4S is grootste iPad 2-concurrent
De grootste concurrent voor de iPad 2 was eind 2011 niet de Samsung Galaxy Tab of de Amazon Kindle Fire, maar Apple's eigen iPhone 4S; dat meldt de Amerikaanse marktonderzoeker IHS iSuppli.
Hoewel Apple in het vierde kwartaal van 2011 nog altijd 15,4 miljoen iPads verkocht (ten opzichte van 11,1 miljoen in het derde kwartaal), daalde Apple's totaal marktaandeel in het tabletsegment deze maanden wel van 64 procent naar 57 procent, volgens IHS iSuppli. De voornaamste reden hiervoor zou de introductie van de iPhone 4S zijn; consumenten die de nieuwste iPhone aanschaften, zouden minder snel ook een nieuwe iPad 2 in huis halen.
"Het primaire alternatief voor de iPad was niet de Amazon Kindle Fire - die een solide verkoop [in de Verenigde Staten] kende in het vierde kwartaal, maar Apple's eigen iPhone 4S", aldus IHS iSuppli. "De uitrol van de iPhone 4S in oktober 2011 betekende dat Apple-kopers moesten kiezen waaraan ze hun inkomen zouden besteden. Daardoor nam de afzet van iPads meer af dan door de introductie van de Kindle Fire en andere tablets".
Volgens IHS iSuppli verkocht Apple in totaal 40,5 miljoen iPads over heel 2011, tegen 15,1 miljoen in 2010. Hiermee had Apple in 2011 62 procent van tabletmarkt in handen, in tegenstelling tot 87 procent in 2010. Samsung claimde dankzij de Galaxy Tab-lijn in 2011 de tweede plaats op de tabletmarkt met 6,1 miljoen verkochte tablets en een aandeel van 9,4 procent. Amazon zou met haar Kindle Fire-tablet in 2011 een marktaandeel van 6 procent in het tabletsegment hebben behaald.
De nieuwe iPad 3 wordt naar verluidt volgende maand geintroduceerd en verwacht wordt dat Apple daarmee wederom alle records verbreekt.
portablegear.nl
Gerelateerd producten
Gerelateerd nieuws
- Recordverkoop iPhones (37 miljoen) en iPads (15 miljoen)
- iPad 3: alle geruchten op een rij
- Amazon Kindle Fire-tablet onthuld