WLTP versus echte actieradius elektrische auto's

Sinds 1 september 2018 zijn fabrikanten verplicht de range van hun (elektrische) auto's volgens de WLTP-methode te bepalen. Deze range komt veel meer overheen met de daadwerkelijke range. In dit artikel gaan we nog een stap verder en bekijken we de daadwerkelijke range van elektrische auto's.

Tien elektrische auto's getest

Half juli 2018 testte het internationale samenwerkingsplatform AutoBest in Barcelona tien elektrische auto's om het daadwerkelijke bereik te bepalen. Alle auto's moesten hetzelfde parcours afleggen op hetzelfde moment. Logistiek was het een uitdaging, maar AutoBest slaagde er toch in om tien elektrische auto's bij elkaar te krijgen in de eerste ‘European Independent Real Range Test’ Voor Nederland nam autoautojournalist Rob van Ginneken deel aan de test.

WLTP is goede graadmeter

De resultaten van de test bleken aardig in de buurt te komen van de nieuwe WLTP-test. De meeste auto's hadden een range die goed overeenkwam met de WLTP-range. De Nissan Leaf kwam iets minder ver dan geclaimd. De Jaguar i-PACE kwam als enige auto flink tekort. Hierbij moet wel aangetekend worden dat dit een voorloopmodel betrof. Nu de i-PACE beschikbaar is zal het daadwerkelijke bereik door duizenden mensen worden ervaren.

Daadwerkelijke bereik elektrische auto's

Omdat de test al wat ouder is ontbreken nieuwe populaire elektrische auto's zoals de Kia e-Niro en de Hyundai Kona. Naar verwachting kan je met deze auto's in de praktijk 400 kilometer rijden. De WLTP-score van beide auto's ligt tussen de 400 en 500 kilometer in.

AutoBest.org

Gerelateerd producten

Gerelateerd nieuws

Volgend en vorig nieuwsbericht