Top 5 verwachte gadget-trends voor 2012

Welke gadget-trends kun je in 2012 tegemoet zien? PortableGear zet een top 5 van verwachte trends in gadget-land in 2012 voor je op een rij.

In 2011 zijn tablets - onder aanvoering van de iPad 2 - populairder dan ooit geworden. In 2012 verwachten we ook weer de nodige nieuwe tablets, zoals de iPad 3 en veel nieuwe Android 4.0-tablets. Maar er komt ook een nieuwe speler in het tabletsegment, en deze gooit vooraf al hoge ogen. Microsoft introduceert in 2012 zo goed als zeker Windows 8, dat geoptimaliseerd is voor tabletgebruik. Als Windows 8, met de nieuwe Metro-interface, net zo eenvoudig en prettig in gebruik is als het in 2011 geintroduceerde Windows Phone 7.5 Mango-besturingssyteem voor smartphones, dan kan het moeiteloos concurreren met de iOS- en Android-tablets. Goed nieuws voor Microsoft is dat ook diverse grote fabrikanten, waaronder Nokia, HP en LG, al hebben aangegeven interesse te hebben om Windows 8-tablets op de markt te brengen. Windows 8-tablets kunnen daarom weleens dé gadget-trend van 2012 worden.

PortableGear zegt: De preview van Windows 8 was al veelbelovend - hopelijk gaan fabrikanten van Windows 8-tablets echter niet de hoofdprijs vragen, want het aantal budget Android-tablets groeit harder dan konijnen zich kunnen voortplannen.

Windows 8 tablet: Metro-interface

Chipfabrikant Intel ijkte in 2011 de term Ultrabook - die verwijst naar ultra-compacte en dunne notebooks met een luxe-design, die ondanks hun compacte design toch high-end specificaties hebben. Met de Asus Zenbook UX21 en UX31, Acer Aspire S3, Toshiba Portege Z830 en HP Folio 13 en LG Xnote Z330 zagen in 2011 al enkele Ultrabooks het levenslicht. Ultrabooks zullen in 2012 waarschijnlijk netbooks (die veel mindere specificaties hebben) volledig van de markt verdringen - al zijn Ultrabooks wel duurder dan netbooks. De verwachting voor 2012 is dat Ultrabooks maatgevend worden in het notebook-segment.

PortableGear zegt: Intel wil graag dat de door hen bedachte term 'Ultrabooks' gebruikt wordt, maar vooralsnog doen weinige dat. Op termijn zullen 'Ultrabooks' dan ook wellicht simpelweg tot reguliere notebooks (of geavanceerde netbooks) worden gerekend.

Asus Zenbook UX21: Ultrabook

Eerst wilde iedereen, in navolging van de succesvolle Apple App Store, een eigen App Store. In 2011 wilde menigeen iTunes naar de kroon steken met een eigen muziek(streaming)dienst. Onder meer BBM Music en Google Music werden geintroduceerd (in de Verenigde Staten). Daarnaast kreeg muziekstreamingdienst Spotify er in Nederland en België twee nieuwe concurrenten bij: het Franse Deezer kwam naar de Lage Landen en de nieuwe dienst rara.com werd geintroduceerd. In 2012 zullen deze diensten ongetwijfeld allemaal verder worden uitgebreid met de nodige apps voor verschillende platformen en nieuwe abonnementsvormen. Als de diensten succesvol zijn, is de kans groot dat er in 2012 meer van dergelijke services beschikbaar komen.

PortableGear zegt: Een uitgebreide keuze van muziekdiensten is natuurlijk goed vanuit concurrentie-oogpunt, maar het komt de overzichtelijkheid van het (online) muziekaanbod niet echt ten goede... En is het is te hopen dat de platenlabels niet alsnog koudwatervrees krijgen.

rara.com: 10 miljoen muzieknummers

De eurocrisis (en als gevolg daarvan mogelijk een nieuwe bankencrisis) beheerste het nieuws van 2011. Vooralsnog lijkt er geen uitweg uit de eurocrisis, en dat heeft negatieve gevolgen voor de economie. In december 2011 maakte het Centraal Planbureau zelfs bekend dat Nederland in een recessie verkeerde. Bij slechtere economische tijden horen uiteraard verminderde uitgaven, en dat betekent dat we in 2012 waarschijnlijk veel budget-gadgets tegemoet kunnen zien. Deze komen uiteraard van de budget-merken als Archos, Yarvik en Viewsonic, maar ook bekende merken zullen zich laten gelden in het budget-segment.

PortableGear zegt: Jammer dat goedkoop ook bijna altijd duurkoop is.

Yarvik TAB411: 10-inch budget-tablet

In 2011 legden steeds meer westerse fabrikanten (waaronder Dell, Motorola en Nokia) de focus op opkomende markten als China en India. Chinese elektronicafabrikanten (zoals ZTE, Huawei en Meizu) daarentegen krijgen steeds meer zelfvertrouwen en brengen hun producten juist naar het westen. Opvallend is dat ze dat in 2011 ook vaak onder de eigen naam deden (zoals de ZTE Light V9 Tablet en de Huawei MediaPad), waar voorheen meestal werd gekozen voor een productnaam met de naam van de provider (T-Mobile, Vodafone). In 2012 zal de invloed van Chinese gadget-fabrikanten in het westen waarschijnlijk nog meer toenemen, mits zij niet klakkeloos producten kopieren, zoals Meizu met verschillende iPhone-modellen doet.

PortableGear zegt: We moeten allemaal op cursus om al die moeilijke Chinese namen op correcte wijze uit te spreken.

Huawei MediaPad: 7-inch Android 3.2-tablet

portablegear.nl

Gerelateerd producten

Gerelateerd nieuws

Volgend en vorig nieuwsbericht