Verplichte compensatie bij telecomstoring in wet

De minister van Economische Zaken, Henk Kamp, gaat de Nederlandse telecomproviders wettelijk verplichten om bij een grote storing aan haar klanten compensatie aan te bieden.

De minister wil dat er er een verplichte compensatieregeling voor de aanbieders komt. Dat zei hij ook al eind 2012, maar nu is duidelijker geworden wanneer de providers compensatie moeten aanbieden. De telecomproviders moeten compensatie bieden bij een storing die langer dan 12 uur duurt. De providers mogen echter zelf weten in welke vorm ze compensatie aanbieden: dat mag bijvoorbeeld ook in belminuten.

Vodafone had in april 2012 te maken met een grote storing van enkele dagen door een brand nabij een netwerkcentrale in Rotterdam; ter compensatie konden klanten later vier dagen gratis bellen en sms'en. BlackBerry-gebruikers hadden in oktober 2011 last van een driedaagse storing; zij kregen ter compensatie gratis apps

De grote Nederlandse providers (KPN, T-Mobile, Vodafone) spraken eerder af om vanaf eind 2013 bij een langdurige storing elkaars bel- en sms-verkeer over te nemen. Dataverkeer wordt echter niet overgenomen door een andere provider bij een langdurige storing.

Consumentenbond

Gerelateerd nieuws

Volgend en vorig nieuwsbericht