ACM: fusie OPTA, NMa en CA

De OPTA is per 1 april 2013 officieel gefuseerd met de NMa (Nederlandse Mededingingsautoriteit) en de CA (Consumentenautoriteit) tot een nieuwe toezichthouder onder de naam ACM (Autoriteit Consument en Markt).

De Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) zijn verheugd dat de Eerste Kamer heeft ingestemd met de fusie van deze organisaties. De nieuwe toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat per 1 april 2013 van start. Op 2 april lanceert de Autoriteit Consument & Markt haar nieuwe website: www.acm.nl.

"Door de samenvoeging brengen we het beste uit drie werelden bij elkaar, waardoor wij de effectiviteit van ons toezicht kunnen vergroten. Wij zijn verheugd om per 1 april van start te gaan," aldus Chris Fonteijn, beoogd bestuursvoorzitter van de Autoriteit Consument & Markt. Fonteijn zegt over de nieuwe naam ACM: "Het is een korte en stevige naam die duidelijk weergeeft waar de nieuwe toezichthouder voor staat: markten laten werken om de belangen van consumenten te waarborgen."

De Tweede Kamer stemde in oktober 2012 in met het wetsvoorstel voor het samenvoegen van de toezichthouders. Naast de instellingswet is er nog een wet in voorbereiding waarin de vereenvoudiging en stroomlijning van procedures en bevoegdheden worden geregeld. Een belangrijke focus van de OPTA is de focus op transparantere tarieven in de telecomsector en de verwachting is dat de ACM ook daarop blijft letten.

ACM

Gerelateerd nieuws

Volgend en vorig nieuwsbericht