Vodafone en T-Mobile aangeklaagd voor sms-terreur

De Consumentenbond heeft Vodafone en T-Mobile voor de rechter gedaagd wegens 'sms-terreur': volgens de bond brachten de providers onterecht geld in rekening voor ongevraagde sms'jes.

Volgens de Consumentenbond zouden zowel Vodafone als T-Mobile onterecht geld in rekening hebben gebracht voor ongevraagd ontvangen sms-berichten; de providers zouden niet nagaan of klanten wel om die sms'jes hebben gevraagd.

Het geschil draait in de kern om SMS-contentprovider Abor Creative. Abor heeft in 2008 een grote groep abonnees van Vodafone en T-Mobile ongevraagd betaalde SMS-berichten gestuurd. Abor betwist dit niet. De incasso van het abonnementsgeld door Vodafone en T-Mobile heeft door het ontbreken van een overeenkomst tussen de abonnee en Abor geen rechtsgrond en is daardoor een onverschuldige betaling. De consumentenbond wil nu dat Vodafone en T-Mobile de betrokken abonnees schadeloos stellen.

Hoewel het geschil is toegespitst op Vodafone en T-Mobile zegt de Consumentenbond dat de rechtszaak een principezaak is tegen de hele telecomsector, die op deze manier veel kleine en weinig opvallende bedragen incasseert. Het is de bond vooral een doorn in het oog dat de twee grote providers klakkeloos meewerken aan het innen van abonnementskosten van dubieuze sms-diensten, waaraan vaak vooral kinderen ongewenst vast komen te zitten. De bond wil dan ook een verbod op de misleidende reclames rond sms-services, waarin niet duidelijk de hoge kosten worden gecommuniceerd.

Klachten over al deze 'sms-terreur' zouden volgens de bond nooit iets uithalen, daarom wil de Consumentenbond dat dit type betalingssysteem wordt verboden.

Vodafone spreekt de beschuldiging van de Consumentbond tegen en zegt dat de bond "feitelijke onjuistheden naar buiten heeft gebracht en meningen als feiten presenteert". Vodafone betwist onder andere het aantal klachten over sms-diensten. Vodafone geeft aan per 3 weken 3 gegronde klachten binnen te krijgen over sms-diensten, wat verwaarloosbaar is op het totale klantenbestand. De andere verdachte 'sms-terrorist', T-Mobile, heeft nog niet gereageerd.

PortableGear onderschrijft het standpunt van de consumentenbond en is van mening dat het gros van de sms-abonnementsdiensten enkel bestaat bij gratie van het reverse billing systeem (incasso door de aanbieder). Het aantal abonnees dat 360 euro per jaar wil betalen om elke week een aantal ringtones te ontvangen is in de ogen van PortableGear nihil. Door de reverse billing is er echter nauwelijks een entreebarriere en bovendien maar eens in de maand een controlemoment of je aan een dienst vastzit of niet. Tot slot zijn de klinkerloze afmeldteksten in de sms-berichten volstrekt onduidelijk en vergroten sms-aanbieders veelvuldig het 'gratis' karakter van hun dienst.

Een manier om van ongewenste sms-diensten af te komen is de in 2008 geintroduceerde smsdienstenfilter.

Uitpraak in het kort geding volgt over 2 weken.

Consumentenbond

Gerelateerd nieuws

Volgend en vorig nieuwsbericht