EA verdient miljarden aan digitale content

Uitgever Electronic Arts (EA) verdient miljarden aan de extra digitale content voor haar games. Vooral de Ultimate Team-modi in de sportspellen FIFA, Madden en NHL brengen veel geld in het laatje.

De Ultimate Team-modi in FIFA, Madden en NHL zijn on- en offline speltypes waarin je selecties kunt samenstellen met spelers uit verschillende competities. Vervolgens kan je met jouw favoriete opstelling meedoen aan aan wekelijkse toernooien en uitdagingen. Met de extra digitale content die via Ultimate Team wordt aangeboden, verdient EA ongeveer 650 miljoen dollar per jaar. Dat is de helft van de totale opbrengsten van 1,3 miljard dollar die EA jaarlijks uit digitale content binnenhaalt. Andere inkomsten komen bijvoorbeeld uit de Season Pass voor Star Wars Battlefront en de extra mappen voor de Battlefield-spellen. Ook andere populaire smartphones van EA, zoals Plants vs. Zombies 2, bieden in-app aankopen.

FIFA 16 op smartphone

"We zijn marktleider in het aanbod van extra digitale content voor games, wat de winstgevendheid van de gamebusiness flink ten goede komt. (...) De meeste opbrengst halen wij hierbij uit Ultimate Team", aldus Blake Jorgensen, CEO van EA. 

Candy Crush Saga, een concurrent voor EA's Bejeweld-serie, is een van de echte grootverdieners op het gebied van digitale content.  In 2014 gaven spelers meer dan 1 miljard euro uit aan in-app aankopen in het spel. King.com werd vorig jaar dan ook voor 5,9 miljard dollar overgenomen door uitgever Activision-Blizzard.

GamesIndustry.biz

Gerelateerd nieuws

Volgend en vorig nieuwsbericht