Alleen top 100 iOS-games winstgevend

Uit onderzoek van marktresearcher Newzoo naar de opbrengsten van de top 1.000 games in de iTunes App Store blijkt dat alleen de eerste 100 games winstgevend zijn.

Games buiten de top 20 leveren jaarlijks niet veel opbrengsten op, en buiten de top 100 wordt het een moeilijk verhaal om winst te halen als de game niet ontwikkeld is door een hele klein team van 1 of 2 personen. Daarbij komt dat Apple ook nog eens 30 procent van de winst in haar zak steekt. Toch zien de onderzoekers van Newzoo nog wel kansen voor iOS-game-ontwikkelaars, als zij bereid zijn alternatieve wegen te vinden voor het uitbrengen en distribueren van games.

"De traditionele regels voor een internationale rollout zijn niet toepasbaar op de mobiele markt. Een Westerse ontwikkelaar kan ervoor kiezen om bijvoorbeeld een game eerst in Zuidoost-Azië uit te brengen, als dat specifieke game-genre in die markten meer geld opbrengt en die markt minder competitief of goedkoper is dan bijvoorbeeld de Amerikaanse markt. Door de analyse van appstore-data kan je de kansen van je game in alle gebieden inschatten, en afhankelijk van je marketingbudget, die landen selecteren waar het realistisch is om een bepaalde positie te bereiken om een winstgevende game uit te brengen", aldus de analisten van Newzoo.

Candy Crush Soda Saga

Apple maakte vorig jaar bekend dat consumenten in 2013 meer dan 10 miljard dollar (ruim 7 miljard euro) aan apps in de Apple App Store hadden uitgegeven. Onder de grote app-successen van 2013 waren onder meer de games Candy Crush Saga en Minecraft. In 2014 genereerden de app-ontwikkelaars in de Apple App Store gezamelijk net zo veel inkomsten als de filmindustrie (Hollywood) in dat jaar in de Verenigde Staten.

GamesIndustry.biz

Gerelateerd nieuws

Volgend en vorig nieuwsbericht