Tablet op school voegt niet veel toe
Het gebruik van tablets op scholen blijkt niet heel veel toe te voegen aan het leerproces. De leerlingen worden in elk geval niet gemotiveerder om te leren als zij van een tablet gebruik mogen maken.
Dat blijkt uit onderzoek van het Kohnstamm Instituut van de universiteit van Amsterdam, waarvan treinkrant Metro melding maakt. De onderzoekers bekeken vier onderwijs-apps voor tablets, maar bij slechts één van de educatieve apps bleek bij de leerlingen voor meer inzet en leerplezier te zorgen. De onderzoekers trekken dan ook de, nogal voor de hand liggende, conclusie "dat leren niet automatisch leuk wordt als je een tablet gebruikt. (...) Hoe de tablet gebruikt wordt is belangrijker dan het apparaat zelf".
De meeste scholen die met tablets werken doen dit enkel als een aanvulling op traditionele leerboeken. Op de tablet worden dan bijvoorbeeld educatieve apps aangeboden waarmee leerlingen op hun eigen niveau kunnen oefenen. Het gebruik van tablets op basisscholen blijkt verder nog zeer gering.
Opiniepeiler Maurice de Hond nam in 2012 het iniatief voor de zogenaamde iPad- of Steve Jobs-scholen, waarbij tabletgebruik centraal staat. Zulke scholen blijken echter niet altijd succesvol.