Tabletverkoop over haar hoogtepunt

Wereldwijd werden in het tweede kwartaal van 2014 123,9 miljoen PC's - waaronder desktop-computers, notebooks en tablets zijn gerekend - verkocht. De verkoop van tablets loopt echter terug, terwijl de verkoop van notebooks stabiliseert.

Apple was marktleider in Q2 2014 wat betreft PC-verkoop met een marktaandeel van 14 procent. Toch verkocht Apple minder computers: hoewel er 10 procent meer Macs werden omgezet, liep de verkoop van iPads terug, waardoor Apple in totaal 5 procent minder computers verscheepte. Lenovo, HP en Dell zagen hun marktaandeel in de computermarkt wel toenemen.

Wereldwijd liep de verkoop van tablets met 5 procent terug naar 48,4 miljoen, waaronder zowel Samsung en Apple te lijden hadden. Apple verkocht 'slechts' 13,3 miljoen iPads, het zwakste kwartaal sinds Q1 2012. Samsung verkocht iets minder dan 8,9 miljoen tablets. Samen nemen de bedrijven nog altijd 46 procent van de tabletmarkt voor hun rekening. 

De notebookmarkt kende een heropleving in Q2 2014. Er werden 49,1 miljoen notebooks verkocht. Daarmee werden voor het eerst weer meer notebooks dan tablets verkocht sinds Q3 2013. Het succes van notebooks is onder meer toe te schrijven aan lagere kosten (dankzij goedkopere touchscreens en Intels Bay Trail-platform) en het succes van Chromebooks (die vooral in de Verenigde Staten bij consumenten en in het onderwijs populair zijn).

"Een teruggang in de snelheid van innovatie heeft een probleem voor tabletverkopers opgeleverd. De tabletmarkt bevindt zich nu in dezelfde positie als de notebookmarkt enkele jaren geleden was, met minimale verbeteringen in hardwareprestaties die zogenaamd een basis moeten vormen voor een upgrade", aldus een analist van marktonderzoeker Canalys. "Maar als je denkt aan de gebruikelijke taken die tablets moeten kunnen uitvoeren, dan is het niet duidelijk waarom je heel veel processorkracht nodig zou hebben. Verkopers moeten harder werken om redenen te geven voor een upgrade, als zij willen dat de situatie in Q3 verbetert. Daarnaast worden schermen van smartphones steeds groter, waardoor de vraag naar tablets van 7-inch ook afneemt".

Cellular-news

Volgend en vorig nieuwsbericht