Philips verkoopt audio-afdeling aan Gibson
Philips heeft bekendgemaakt dat het een overeenkomst heeft getekend voor de verkoop van WOOX Innovations - het Philips-onderdeel voor audio, video, multimedia en accessoires - aan Gibson Brands Inc.
Het Amerikaanse Gibson Brands (dat vooral bekend is van haar gitaren) is een bedrijf dat wereldwijd actief is op het gebied van muziek en lifestyle. Onder de voorwaarden van de overeenkomst betaalt Gibson Brands een bedrag van 135 miljoen dollar (98 miljoen euro) en een licentievergoeding die betrekking heeft op een licentie-overeenkomst met een aanvankelijke looptijd van zeven jaar (de Philips-merknaam blijft dus gewoon gehandhaafd).
De overeenkomst zal naar verwachting in de tweede helft van 2014 worden afgerond "onder de gebruikelijke voorwaarden", dat wil zeggen onder voorbehoud van het advies van de Ondernemingsraad en toestemming van de regelgevende instanties. Het onderdeel Video blijft in verband met bestaande intellectuele-eigendomsregelingen tot 2017 bij Philips, waarna ook dit aan Gibson Brands zal worden overgedragen. Philips dacht in 2013 eerder haar entertainmentdivisie aan het Japanese Hunai te hebben verkocht, maar die deal ketste uiteindelijk toch af.
"Deze overeenkomst vertegenwoordigt opnieuw een belangrijke stap in de omvorming van Philips tot marktleider op het gebied van gezondheid en welzijn", aldus Frans van Houten, CEO van Philips. "Philips en Gibson Brands hebben allebei een belangrijke rol gespeeld bij de ontwikkeling van de home entertainment- en muziekindustrie. Met deze overeenkomst zal het merk Philips verbonden blijven met innovatieve producten op dit terrein."
"Deze overeenkomst vormt de belangrijkste stap tot nu toe in de ambitie van Gibson Brands om het grootste bedrijf ter wereld te worden op het gebied van muziek- en geluidstechnologie", aldus Henry Juszkiewicz, bestuursvoorzitter en CEO van Gibson Brands. "Door de home entertainment- en audio-activiteiten van Philips over te nemen, gaan we verder op de ingeslagen weg om consumenten de meest bijzondere audioproducten en -ervaringen ter wereld te bieden. Ik ben verheugd het wereldwijde bereik van Gibson Brands te vergroten en dit geweldige team binnen de Gibson-familie te verwelkomen."
Gerelateerd nieuws
- Philips stopt als shirtsponsor PSV
- Gibson rondt overname Philips' audio-afdeling af
- Philips stopt met entertainmentdivisie