Fraude via sms-en-win-acties enorm toegenomen
Oplichting en fraude via zogenaamde sms-en-win-acties is de laatste tijd is de laatste tijd enorm toegenomen. Oplichters koppelen steeds vaker logo's en namen van bekende bedrijven aan de nepacties.
Daarover bericht de NOS deze week naar aanleiding van mededelingen van de Fraudehelpdesk. Dit meldpunt voor fraude meldt dat de meldingen over valse e-mails de laatste maanden enorm zijn toegenomen en noemt deze vorm van fraude zelfs "een plaag". Zorgelijk is daarbij dat de fraudeurs steeds meer misbruik maken van de namen en logo's van grote bedrijven en dat de e-mails er steeds echter uitzien.
In de e-mails, die vaak dus zogenaamd een bekend bedrijf als afzender hebben, worden zogenaamde sms-en-win-acties aangeboden. Hierbij wordt meestal een korting aangeboden als iemand zich inschrijft via een sms-actie. Deze fraudeleuze sms'jes kosten het slachtoffer echter vaak alleen maar honderden euro's. Bekende bedrijven waarvan de naam vaak wordt misbruikt voor dergelijke acties zijn de NS, Albert Heijn, de Media Markt, Jumbo en Ikea.