Betere prestaties op scholen met smartphoneverbod

Uit Brits onderzoek blijkt dat leerlingen op scholen met een smartphoneverbod beter presteren dan leerlingen op scholen waar gewoon smartphones gebruikt mogen worden.

Dat blijkt uit onderzoek van de London School of Economics, waar treinkrant Metro melding van maakt. In het onderzoek werden de de eindexamenresultaten van 91 Engelse scholen met een smartphoneverbod vergeleken met die van het landelijk gemiddelde. In totaal betrof het 130.000 scholieren.

De testscores van scholen waar leerlingen te maken krijgen met een smartphoneverbod vallen in het onderzoek 6,4 procent hoger uit dan van de leerlingen op scholen zonder smartphoneverbod. Moeilijke lerende kinderen ('Scholieren met een leerprobleem') halen op smartphonevrije scholen zelfs een 14 procent hogere score dan het landelijk gemiddelde. Dat komt volgens de onderzoekers omdat deze kinderen sneller zijn afgeleid. De onderzoekers denken dat smartphones leren wel kunnen stimuleren, maar dat de afleiding van onder meer spelletjes en social media erg kan zorgen voor mindere prestaties.

Uit onderzoek van Microsoft bleek recentelijk dat het veelvuldig gebruik van een smartphone zorgt voor een extreem korte aandachtsspanne.

Metro

Gerelateerd nieuws

Volgend en vorig nieuwsbericht