Schermgrootte mobieltje beinvloedt gedrag

Uit onderzoek van de Harvard Business School blijkt het type gadget (waaronder het formaat) en de manier waarop een gadget wordt vastgehouden sterk van invloed te zijn op het gedrag van een persoon.

Eerder onderzoek toonde aan dat brede of grote lichaamshoudingen tijdens een business-meeting de psychologische kracht van een persoon versterkt. De hypothese in dit onderzoek was dat gebruikers van gadgets met een groot scherm assertiever zijn, omdat ze zich voor het gebruik van de gadget ook relatief 'groot' moeten maken. De hypothese suggereert dat het gebruik van gadgets met kleine schermen - zoals smartphones - in stressvolle sociale situaties het vertrouwen en de prestaties kan verminderen.

In de test van de Harvard Business School kregen 75 participaten electronische apparaten met verschillende schermgroottes: te weten een iPod touch (klein), een iPad (groter), een MacBook Pro (nog groter) of een iMac-desktop (grootst). Zoals verwacht waren participanten die werkten op kleinere apparaten tijdens de test minder assertief dan degenen die werkten met een groter beeldformaat. 

In het onderzoek wordt wel een voorbehoud gemaakt: bij mensen die heel electronische apparaten gebruiken zou de impact van het apparaat zelf niet meer zo bijzonder zijn, waardoor de resultaten anders kunnen uitvallen.

Cellular-news

Volgend en vorig nieuwsbericht