Doro wil Nederland veroveren met seniorentelefoons

Doro, de Zweedse fabrikant van seniorentelefoons, gaat zich actiever richten op de Nederlandse markt. Vooral dankzij de vergrijzing is Nederland een interessante markt voor seniorentelefoons.

Doro kent zijn oorsprong in Zweden, waar het bedrijf met de introductie van een eenvoudig antwoordapparaat in 1974 de strijd aan ging met de bestaande monopolie op de telecommarkt. Spoedig daarna volgden diverse andere telecom-gerelateerde producten. De opkomst van de mobiele telefoon veranderde de gehele telecomindustrie en om zich te onderscheiden ging Doro zich op de nichemarkt richten van seniorentelefonie richten.

Als gevolg van de vergrijzing is de seniorenmarkt in Nederland, net als in andere Europese landen, een steeds belangrijkere groeimarkt geworden voor seniorentelefonie. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) telt Nederland op 1 januari 2011 maar liefst 2.594.946 mensen van 65 jaar of ouder, ruim 15,5% van de totale Nederlandse bevolking op dat moment. Het percentage 55-plussers ligt op bijna 29%. Naar verwachting zullen deze percentages de komende jaren nog sterk stijgen en Doro speelt hier met functionele en eenvoudig te gebruiken mobiele telefoons op in.

Onder de modellen die Doro in Nederland introduceert, zijn de Doro PhoneEasy 510 (een regulier candybar-model met een kleurenscherm, speciale geheugen- en sms-toetsen en een alarmknop) en de Doro EasyPhone 610 (een clamshell model met brede, holle toetsen voor comfortabel gebruik en verder vrijwel dezelfuncties als de PhoneEasy 510). Allebei de modellen zijn te gebruiken in combinatie met een gehoorapparaat.

Doro wordt in Nederland de vierde grote partij die seniorentelefoons aanbiedt, na Beafon en Emporia (beide afkomstig uit Oostenrijk) en het Nederlandse Fysic.

Doro PhoneEasy 610

Doro

Gerelateerd nieuws

Volgend en vorig nieuwsbericht