OPTA geeft KPN boete van 500.000 euro

De OPTA heeft KPN een boete van 500.000 euro opgelegd wegens het verstrekken van onrechtmatige kortingen; KPN gaat tegen de boete in beroep.

KPN krijgt de boete van ruim een half miljoen euro wegens "het selectief verstrekken van extra kortingen op internationaal bellen aan zakelijke klanten van 2006 tot begin 2008". Omdat sprake is van een herhaalde overtreding, heeft dit conform OPTA's boetebeleid tot een hogere boete geleid.

KPN wordt verweten dat zij bepaalde klanten, bovenop rechtmatige kortingsregelingen nog een speciale korting heeft aangeboden met het doel de klanten terug te winnen van de concurrentie. Bovendien heeft KPN de korting niet gemeld bij OPTA, noch gepubliceerd op haar website. Hiertoe heeft OPTA het telecombedrijf wel verplicht. Vanwege haar machtspositie heeft OPTA KPN verboden om dezelfde diensten tegen verschillende voorwaarden en tarieven te leveren aan dezelfde soort afnemers. Volgens OPTA heeft KPN met het selectief aanbieden van de kortingsregeling bovenop andere kortingsregelingen zowel de concurrentie als afnemers benadeeld.

KPN is het niet eens met de zienswijze van OPTA en zal dit besluit aanvechten en bezwaar indienen bij de toezichthouder. KPN kreeg eind 2009 ook al een boete van 60.000 euro van de OPTA wegens onduidelijke tariefmeldingen aan hun mobiele prepaidklanten.

portablegear.nl

Gerelateerd nieuws

Volgend en vorig nieuwsbericht