Apple en IBM gaan samenwerken
Apple en IBM, in een recent verleden nog de grootste concurrenten, hebben een partnership gesloten. IBM gaat meer dan 100 business-specifieke apps voor de iPad en iPhone ontwikkelen.
Met de deal met IBM hoopt Apple meer voet aan de grond te krijgen in de zakelijke markt, waar concurrenten Microsoft en BlackBerry nog altijd grote spelers zijn. De nieuwe IBM MobileFirst for iOS-oplossingen worden ontwikkeld in een exclusieve samenwerking tussen Apple en IBM, waarin de sterkste kanten van elk bedrijf worden benadrukt. IBM's grote data- en analytische mogelijkheden worden gecombineerd met Apple's kennis van hardware, software, software-integratie en consumentenkennis. Er komen onder meer IBM Cloud-services voor de iPhone en iPad.
De samenwerking moet zorgen voor apps "die specifieke aspecten van de wijze waarop bedrijven en werknemers de iPhone en iPad gebruiken transformeren, zodat bedrijven meer efficientie, effectiviteit en consumententevredenheid kunnen bereiken". Onderdeel van de overeenkomst is dat IBM wereldwijd iPhones en iPads mag verkopen met industrie-specifieke oplossingen aan haar zakelijke klanten.
"De iPhone en iPad zijn de beste mobiele apparaten ter wereld en hebben de manier waarop mensen werken getransformeerd", aldus Tim Cook, Apple's CEO. "Voor de eerste keer stellen we IBM's geroemde en uitgebreide analytische data-mogelijkheden ter beschikking van iOS-gebruikers, waardoor er voor Apple een grote nieuwe kans op een nieuwe markt wordt geopend. Dit is een radicale stap voor de enterprise-markt en iets dat alleen Apple en IBM kunnen leveren".
Afgelopen maart bracht ook Apple's concurrent Microsoft Office voor de iPad uit.