Nokia geeft Japanse markt op
Nokia stopt met de verkoop van mobiele telefoons op de Japanse markt, omdat de verkoop in dat land het Finse bedrijf te weinig rendement oplevert.
Hoewel Nokia wereldwijd de grootste gsm-fabrikant is, met een marktaandeel van 39%, hebben de Finnen geen voet aan de grond kunnen krijgen in Japan. Meer dan een marktaandeel van 1% zat er in dat land niet in, voornamelijk doordat de Japanners veelal de voorkeur geven aan producten van eigen bodem. Zo verkocht Panasonic in april nog de 100 miljoenste GSM in Japan.
"We hebben besloten dat we niet kunnen blijven investeren in productontwikkeling speciaal voor Japan te midden van de huidige economische omstandigheden", aldus Timo Ihamuotila, Nokia's vice-president. Nokia blijft overigens nog wel het luxe-merk Vertu in Japan voeren.
De Japanse telecomprovider NTT DoCoMo heeft gezien de terugtrekking van Nokia ook besloten de Nokia E71 niet in Japan te introduceren.
Gerelateerd producten
Gerelateerd nieuws
- Nokia verlaagt prijzen smartphones
- Vertu viert 10de verjaardag met Rococo
- Panasonic verkoopt 100 miljoen GSMs in Japan