FOMA loopt niet in Japan
Het wil nog niet erg lukken met de derde generatie breedbanddienst (FOMA) in Japan. Ondanks de introductie van nieuwe toestellen blijft de belangstelling laag.
Het is zelfs zo erg dat NTT DoCoMo (de Japanse aanbieder van FOMA) reclame maakt voor het al vier jaar oude I-mode in plaats van voor FOMA. In een advertentie toont NTT DoCoMo nieuwe I-mode toestellen. Dat er ook nieuwe
toestellen voor FOMA zijn, wordt niet gemeld. Wel wordt er trots verkondigd dat I-mode inmiddels geintroduceerd is in Europa.
Voor FOMA zijn een jaar na de introductie pas 150.000 abonnees in Japan. Dit is voornamelijk een gevolg van geringe dekking en gebrekkige toestellen. De concurrent KDDI wist in 8 maanden al 4 miljoen mobiele breedbandabonnees te werven.
I-mode is overigens nog steeds erg succesvol in Japan. Met 35 miljoen abonnees, die dagelijks meer dan 307 miljoen webpagina´s opvragen op 60.000 sites, is de Japanse telecom gigant nog steeds wereldwijd koploper.