Tweederde Europeanen bereid te betalen voor MP3s
Het wil niet echt vlotten met de lancering van grootschalige Europese MP3 betaaldiensten. Meestal blijft het bij landelijke initiatieven, andere Europese initiatieven hebben weinig bekendheid onder internetters. Dit kost de industrie miljoenen per jaar.
Ondanks deze problemen blijkt 55 procent van de Europeanen bereid te betalen voor online content, 63 procent is zelfs bereid te betalen voor MP3's alleen. Volgens onderzoek leidt de huidige laksheid van platenmaatschappijen om online muziekdiensten te lanceren tot 650 miljoen aan gemiste inkomsten.
Europeanen zijn bereid zo'n vijftien euro per maand uit te geven aan legale MP3's. Vooral breedbandinternet gebruikers blijken bereid te betalen voor MP3's.
Momenteel worden de meeste Europese online MP3 betaaldiensten, achter de schermen, gerund door OD2. Deze Britse aanbieder van legale MP3's zit achter vrijwel alle grote marktspelers, zoals de Chello Musiczone en de Tsicali Music Club. Analisten verwachten echter dat de bijna monopoliepositie van OD2 in 2004 in het geding zal komen en dat OD2 flinke concurrentie kan verwachten. In 2004 worden onder andere de Europese lancering van de Apple iTunes Musicstore en van Napster.