Vodafone Nederland klaagt KPN aan voor 115 miljoen euro

Vodafone Nederland zet juridische stappen tegen KPN. Vodafone beschuldigt haar concurrent van "anti-competitief gegedrag op de Nederlandse 'alles-in-één' markt waardoor KPN concurrentie en keus voor klanten beperkte."

Vodafone stelt dat KPN de landelijke introductie van Vodafone Thuis, Vodafone's gecombineerde TV, vast internet- en telefonieaanbod, 3 jaar heeft vertraagd. "KPN kwam herhaaldelijk toezeggingen niet na om de technologie te leveren die dit mogelijk zou maken voor Vodafone. Voormalig staatsbedrijf KPN is zowel eigenaar van het landelijke kopernetwerk als het grootste glasvezelnetwerk van Nederland. Aanbieders zonder een eigen vast netwerk zijn afhankelijk van KPN om te kunnen concurreren. Als gevolg van de vertraging kon Vodafone tussen 2011 en 2014 niet effectief concurreren met KPN (en kabelbedrijven) in de Nederlandse telecommarkt", schrijft Vodafone.

"Hoewel KPN aan Vodafone de afgesproken diensten niet leverde, introduceerde KPN onder eigen merk en dat van dochterbedrijf Telfort wel vergelijkbare 'alles-in-één' paketten. Hiermee beperkte KPN voor Vodafone de mogelijkheid om in een cruciale fase van de markt significant marktaandeel te verkrijgen. In die periode stapten namelijk meer dan 100.000 huishoudens per kwartaal over op 'alles-in-één' producten. KPN's weigering om aan Vodafone te leveren kwalificeert als misbruik van een dominante marktpositie die voor Vodafone resulteerde in een geschatte schade van € 115 miljoen", vervolgt Vodafone.

Rob Shuter, CEO Vodafone Nederland: "Markten kunnen niet functioneren zonder effectieve concurrentie. Onze uitdaging is dat we afhankelijk zijn van onze grootste concurrent om consumenten een competitief aanbod te kunnen bieden. KPN is herhaaldelijk afspraken niet nagekomen en heeft daarmee ernstig misbruik gemaakt van zijn dominante marktpositie. Dit is slecht voor klanten, slecht voor de ontwikkeling van de Nederlandse telecommarkt en slecht voor de concurrentie. We hopen dat deze juridische stappen bijdragen aan schadeherstel en beter gedrag van KPN in de toekomst."

KPN zegt zich niet te herkennen in het beeld dat door Vodafone geschetst is en zal de dagvaarding afwachten.

Vodafone

Volgend en vorig nieuwsbericht