Opgezette MP3 spijtbetuiging van Apple valt slecht

Apple liet enkele jonge kinderen in een televisiereclame hun spijt betuigen voor het downloaden van MP3's via muziekruilprogramma's. In samenwer-king met Pepsi bood Apple gratis legale MP3's aan als tegenwicht voor programma's als KaZaA.

Deze opgezette spijtbetiging is velen in het verkeerde keelgat geschoten. Apple is momenteel marktleider in de markt van legale online muziek met zijn iTunes Musicstore waar al tientallen miljoenen legale MP3's werden gedownloaded door Amerikanen. Pepsi was een spaaractie begonnen, met Pepsi punten kon men gratis legaal downloaden bij de iTunes Musicstore.

Tijdens de SuperBowl zonden Apple en Pepsi een gezamenlijke reclame uit. In de gewraakte reclame betuigden jonge downloaders spijt van hun MP3 downloadgedrag. De arme kinderen werden veroordeeld voor het downloaden van MP3's en tegelijkertijd ingezet als reclame voor Apple's iTunes Musicstore en de frisdrank Pepsi.

Deze paternalistische actie is velen in het verkeerde keelgat geschoten. Het was Apple nota bene die twintig jaar geleden opzien baarde door de introductie van de eerste Macintosh computer. Apple riep iedereen toen op om anders durven te zijn en tegen de massa in te gaan. Anno nu pleit Apple voor kuddegedrag en bepaalt Apple wel even wat goed is voor de gemiddelde internetter.

Een zeer opmerkelijke zet van Apple. Aangezien de Apple iPod MP3 spelers als warme broodjes over de toonbank vliegen. Er circuleren al bewerkte foto's, waarin Apple wordt afgeschilderd als dictator op het internet. Daarin zien we een massa Chinezen met een rode iPod opkijken naar hun leider. Op de foto dragen enkelen een hoedje met een Pepsi embleem. Een duidelijk knipoog naar het communistische Rode Boekje van China's dictator Zedong. Alle Chinezen moesten leven naar de normen en waarden zoals beschreven in het Rode Boekje.

The Register

Volgend en vorig nieuwsbericht