1 miljard euro besteed aan smartphone-reparaties
Uit onderzoek van verzekeraar SquareTrade, onder 13.000 Europese smartphone-gebruikers, blijkt dat Nederlanders sinds 2007 ruim 913 miljoen euro hebben uitgegeven aan het repareren of vervangen van hun kapotte smartphone.
"Volgens ons onderzoek heeft bijna een derde van de Nederlandse smartphone gebruikers zijn toestel beschadigd in de afgelopen twee jaar. Dat betreft een ongelofelijke hoeveelheid reparaties en vervangingen", zegt Kevin Gillan, Managing Director Europe van SquareTrade. "Niet alleen hebben steeds meer mensen een smartphone, we gebruiken 'm ook steeds meer. Aangezien heel veel mensen hun toestel krijgen bij een abonnement, vergeten ze soms wat de daadwerkelijke kosten van een toestel zijn. Tot hij valt. De reparatie- of vervangingskosten zijn dan om verdrietig van te worden."
Uit het onderzoek (dat plaatsvond in augustus 2014) blijkt onder meer dat 29 procent van de Nederlandse smartphonegebruikers de afgelopen twee jaar te maken heeft gehad met schade en dat 7 procent op dit moment een telefoon met een barst in het scherm gebruikt. Daarnaast volgt uit het onderzoek dat mensen onder de 45 149 procent meer kans hebben op een ongeluk met hun smartphone, dat 52 procent van de ongelukken met een smartphone thuis gebeurt en dat 21 procent van de ongelukken wordt veroorzaakt door iemand anders dan de smartphone-eigenaar zelf.
Andere opmerkelijke uitkomsten zijn dat 10 procent van de smartphone-gebruikers het toestel ooit in het toilet heeft laten vallen, dat iPhone-gebruikers 10 procent meer kans hebben op schade aan hun toestel, dat bij 13 procent van de gevallen een vloeistof is betrokken en dat 36 procent van de respondenten meer dan zeven dagen moest wachten op een reparatie of een vervangend toestel.
portablegear.nl