Candy-merknaam niet exclusief voor Candy Crush Saga
De Russische gameontwikkelaar ZeptoLab (bekend van Cut the Rope) gaat in beroep tegen de registratie van 'Candy' als merknaam door de Britse gameontwikkelaar King.com (bekend van Candy Crush Saga).
King.com heeft in de Europese Unie momenteel een trademark-registratie voor het gebruik van het woord 'candy' in videogames, videogameservices en verschillende kleren (zoals t-shirts). King.com wil de registratie van de merknaam in Europa gebruiken om haar monopolie op 'candy'-producten is andere landen uit te breiden. Begin dit jaar verdween wel de trademark-applicatie in de Verenigde Staten, maar de registratie in Europa is nog altijd actief.
De Britse tak (ZeptoLab UK) van Russische gameontwikkelaar ZeptoLab (bekend van Cut the Rope) is nu een proces begonnen om registratie op 'candy' als merknaam door concurrent King.com ongedaan te maken. ZeptoLab wil dat iedereen het woord 'candy' vrij mag gebruiken voor games waarin candy (snoepgoed) voorkomt. In de Cut the Rope-games moet de speler met het monstertje Om Nom ook veel candy eten, dus mogelijk wil ZeptoLab in de toekomst een spel uitbrengen met 'candy' in de titel.
"Candy is een integraal onderdeel van de Cut the Rope-franchise en wij zullen de trademarking van King.com waarbij ze andere verhinderen het woord te gebruiken niet ondersteunen", aldus de CEO van ZeptoLab.
King.com's Candy Crush Saga is meer dan 500 miljoen keer gedownload en het Britse bedrijf ging onlangs naar de beurs, waarmee het de gehoopte 500 miljoen dollar (364 miljoen euro) wist binnen te halen. ZeptoLab bracht eind 2013 Cut the Rope 2 uit.
Gerelateerd nieuws
- Candy Crush-ontwikkelaar naar de beurs
- Cut the Rope 2 verschijnt voor iPhone en iPad
- Candy Crush is nieuwste mobiele hype