Misbruik van verplicht opgeslagen belgegevens voor marketing

Een kwart van de telecombedrijven misbruikt bel- en mailgevens die ze wettelijk verplicht een jaar moeten opslaan. De providers geven toe dat de gegevens onder meer worden gebruikt voor marketingdoeleinden.

Verder wordt de data niet altijd na een jaar vernietigd, wat wel zou moeten. Dat blijkt uit een niet-gepubliceerd rapport van het Agentschap Telecom uit 2012, dat digitale privacyorganisatie Bits of Freedom met een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur in handen heeft gekregen, meldt de NOS.

De providers moeten volgens de Wet sinds 2009 bepaalde (bel)gegevens opslaan, waaronder de locaties van mobieltjes, e-mailadressen, IP-adres en datum en tijdstip van inloggen en uitloggen, de begin- en eindtijd van gespreken en namen en nummers van betrokken abonnees. De inhoud van mails en gesprekken wordt niet bewaard. Belgegevens moeten een jaar bewaard worden, internet- en mailgegevens zes maanden. Na een jaar moet het telecombedrijf deze gegevens vernietigen. Justitie kan de gegevens gebruiken "in de strijd tegen terrorisme".

Uit het rapport blijkt dat bijna een kwart van de telecombedrijven de opgeslagen gegevens ook gebruikt voor "andere dan wettelijke doelen" (zoals voor marketing), terwijl dergelijk gebruik van de data verboden is. De gegevens mogen alleen "voor een ander doel dan facturering" gebruikt worden als er toestemming van de klant is. 36 procent van de telecombedrijven vraagt deze toestemming niet en de overigens 64 procent vraagt deze toestemming alleen op een stiekeme manier: via de algemene voorwaarden, waar iedereen meestal ongelezen doorheen klikt. Daarnaast blijkt dat 10 procent van de telecombedrijven de bewaarde gegevens niet vernietigt, terwijl dat na een jaar verplicht is.

Het Agentschap Telecom zegt bezig te zijn met een vervolgonderzoek. Bedrijven die gegevens blijven misbruiken, kunnen boetes krijgen.

NOS

Volgend en vorig nieuwsbericht