Vanaf augustus einde aan ongewenste SMSjes
Na vele vergaderingen en lange gesprekken zijn de mobiele partners eindelijk uit. Vanaf augustus zal de sms-gedragscode van kracht worden. De code is vrijdag gepubliceerd en moet 1 augustus van kracht zijn.
Belangrijkste onderdeel in de gedragscode is het gemak waarmee consumenten sms-diensten op kunnen zeggen. Zo moet bij het eerste berichtje duidelijke informatie verstrekt worden over de kosten van de dienst en hoeveel berichtjes men per dag kan verwachten. Verder moeten aanbieders verwijzen naar een internetsite of teletekstpagina voor uitgebreide informatie over de dienst.
Consumenten kunnen deze achtergrondinformatie ten alle tijde opvragen door het versturen van de tekst HELP naar het verkorte nummer van de dienst. Tevens moeten consumenten hun uitdrukkelijke toestemming geven om diensten boven de 0,70 euro per bericht te activeren.
Het ongewenst ontvangen van sms'jes, van diensten waar men zich niet voor aangemeld heeft, behoort ook tot het verleden. Het is aan de aanbieder van de sms-dienst om te bewijzen dat consumenten zich daadwerkelijk voor de dienst hebben aangemeld.
KPN Mobile, Vodafone, T-Mobile, O2, Orange, Debitel, AH Mobiel en Tele2; en veertien sms-makelaars, hebben hun handtekening onder de gedragscode gezet. Telecomwaakhond OPTA is ziet toe op naleving van de afspraken. Na een halfjaar staat de eerste evaluatie gepland. Overtreders van de gedragscode komen terecht op een zwarte lijst en kunnen hun diensten niet langer aanbieden.