Voicemail-problemen Tele2 en Telfort
Uit onderzoek van het NOS-journaal blijkt dat, na Vodafone, ook de voicemail van Tele2 en Telfort kan worden afgeluisterd; dit is echter wel moeilijker want alleen mogelijk via zogenaamde 'voicemail spoofing'.
Vorige week ontekte actualiteitenprogramma EenVandaag dat de voicemail van Vodafone-gebruikers kinderlijk eenvoudig kon worden afgeluisterd, omdat Vodafone voor alle toestellen een standaard beveiligingscode had ingesteld. Dit kwam groot in het nieuws doordat EenVandaag de voicemails van enkele ministers wist af te luisteren.
Student Sander Akkerman uit Leeuwarden meldde afgelopen weekend tegenover het NOS-journaal dat ook de voicemail van Tele2 en Telfort is af te luisteren. Dit is echter een stuk moeilijker dan bij Vodafone het geval was, want je moet er een speciale website voor gebruiken waarmee je net kan doen alsof je met een ander nummer belt (zogenaamde 'voicemail spoofing').
Tele2 zegt tegenover de NOS een tijdelijke oplossing voor de problemen te hebben. Telfort laat weten dat het slechts om een zeer beperkte groep gebruikers gaat en belooft deze groep binnen 24 uur een oplossing te bieden. Tevens adviseert Telfort je voicemail te voorzien van een code.