Vodafone en O2 bellers bedolven onder SMSjes

Door een technische fout bij KPN Mobile kregen klanten van Vodafone en O2 meerdere malen hetzelfde SMS'je toegezonden. Het ging alleen om SMS berichten die door KPN klanten verstuurd werden.

KPN had dinsdag een aanpassing doorgevoerd in zijn SMS centrale. Bij een normale gang van zaken wordt zo'n aanpassing ook gelijk doorgevoerd in de sms centrales van andere mobiele operators. Dit keer ging er echter iets mis.

Vodafone en O2 pasten hun sms centrales pas later aan, waardoor berichten van KPN klanten aan O2 en Vodafone klanten als niet-verzonden werden beschouwd. De sms centrales zijn zo afgesteld, dat geprobeerd wordt om niet-verzonden berichten nogmaals te verzenden. Maar de berichten kwamen wel degelijk binnen bij de Vodafone en O2 klanten, met als gevolg dat sommige berichtjes meerdere malen gestuurd werden.

Hoewel KPN doet overkomen alsof het ging om een probleem waar de operators gezamenlijk schuld aan hadden, laat Vodafone weten dat het toch echt een fout is van KPN. Vodafone was namelijk niet op de hoogte van een verandering bij KPN en was daarom nergens op voorbereid.

O2 had de sms problemen dinsdagavond al onder controle, Vodafone had tot woensdagochtend nodig om de problemen op te lossen. KPN abonnees zijn geen extra kosten kwijt voor het verzenden van de 'extra' sms'jes.

WebWereld

Volgend en vorig nieuwsbericht